Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İngiltere Süt Pazarlama Bordlarının Tarihsel Gelişimi ve Türkiye Açısından Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 33 - 38, 31.07.2023
https://doi.org/10.51755/turkvetj.1239991

Öz

Bord 1933 ve 1994 tarihleri arasında, 61 yıllık süre boyunca faaliyetlerine devam etmiş, İngiltere ve Galler’deki süt sektörüne yön vermiş, devlet tarafından desteklenmiş bir kurumdur. Döneminde Süt Pazarlama Bordları etkili bir süt toplama, nakliye ve dağıtım sistemi geliştirmişlerdir. Sütün kalitesini artırmaya yönelik pek çok çalışmaları olmuştur. Tarihsel süreç incelendiğinde bord yapısının bu kadar güçlü ve sektörde bu kadar söz sahibi olmasının pek çok tarafı rahatsız etmiştir. Coopers ve Lybrand'ın 1989 da düzenlediği raporda bord sistemi İngiltere ve Galler’deki süt endüstrisinin uluslar arası düzeyde rekabet etmesini engellediğinden bahsedilmesi sonucu kapatılma süreci başlamıştır. 1991 yılında ilk kez bordların monopol bir yapıya dönüştüklerini ve bu yapının sektöre zarar verdiği için kapatılması gerektiği dönemin bakanı tarafından dile getirilmiştir. Sonuç olarak 1994 yılında bord yapısı kapatılmıştır. Bord kapatıldığında yıllık 2.4 milyar sterlinlik devasa bir iş hacmine sahip olduğu bildirilmektedir. Bu makale, bord kavramının genel yapısının incelenmesinin ardından bu yapının Türkiye'deki süt sektörünün geliştirilmesi açısından değerlendirildiğinde uygun olup olmadığı sorusunun araştırılarak bu soruya bir yanıt bulmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy Ş (2001) Geçmişten Günümüze İngiltere ve Galler Süt Pazarlama Bordu. Türkiye-Hollanda Besi ve Süt Hayvancılığı Sempozyumu, Ankara, 11-12 Haziran 2001.
  • Alcock J P (1994) A Milk Shake-up, The Proposed Demise of the Milk Marketing Boards. Joan P. Alcock, Nutrition & Food Science, No. 3, May/June 1994, pp. 5-7, MCB University Press, 0034-6659.
  • Anonim (2021) Yetiştiriciler ve birlik çalışanlarıyla yapılan görüşmelerden derlenen bilgiler.
  • Barker J (1989) Agricultural Marketing. 2nd ed., Oxford University Press, Oxford.
  • Barret CB, Emelly M (2005) Marketing Boards. Cornell University, Final version.
  • Brunstad JR, Gaasland I, Vardal E (2005) Efficiency Losses in Milk Marketing Boards – The İmportance of Exports. Erişim:[https://www.researchgate.net/publication/23954606] Erişim Tarihi : 20.07.2021
  • Demir Ayvazoğlu P, Koc A (2020) Türkiye’de Veteriner Fakülteleri’nde görev alan kadın akademisyenlerin hayvancılık sektörüne bakış açılarının değerlendirilmesi. Vet Hekim Der Derg, 91 (1), 61-69.
  • EM (2021). MİLK: The Milk Marketing Boards & the “Milk Crisis” Erişim: [https://elmbridgemuseum.org.uk/online-exhibitions/milk-the-milk-marketing-board-and-the-milk-crisis/] Erişim Tarihi : 20.07.2021.
  • Empson J (1996) The history of the Milk Marketing Board, 1933-1994: British farmer’s greatest commercial enterprise. Journal of The Royal Society of England, No: 156, s. 21-36.
  • Eur-Lex (1992) Special rights of the milk marketing boards - skimmed and semi-skimmed milk. Managed by the Publications Office. Erişim:[https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:61992CJ0040&from=EN] Erişim Tarihi: 20.07.2021.
  • Franks J (2001) Developments in milk marketing in england and wales during the 1990s. British Food Journal, MCB Universty Press, 0007-070X. 103 : 631-643
  • Giddins PJ (1974) Marketing Boards and Ministers: a study of agricultural marketing boards as political and administrative instruments. Saxon House-Lexington Books.
  • Gökdemir B (2004) PİYASA REFORMU Türk Tarımı Özelinde Tarım ve Rekabet Politikası İlişkisi. Ankara: Rekabet Kurumu.
  • McQueen D (1998) The Milk Marketing Boards in Scotland and their legacy. International Journal of Dairy Technology. 51(4), 113–119. doi:10.1111/j.1471-0307.1998.tb02514.x
  • OECD (1964) Organisation and Structure of the Milk Markets in OECD Member Countries. OECD Documentation in Agriculture and Food, No: 55.Sütaş AŞ (2007) 5 bin yıldır süt içiyoruz. Erişim: [http://www.sutas.com.tr/sayfa.php?bolum=4&altbolum=1] Erişim Tarihi: 11.03.2007.
  • Williams RE (1997) The Political Economy of the Common Market in Milk and Dairy Products in the European Union.Erişim:[http://www.fao.org/docrep/w7415e/w7415e0b.htm] Erişim Tarihi: 01.03.2007.

The Historical Development of Milk Marketing Boards in England and the Evaluation of their Suitability for Implementation in Turkey

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 33 - 38, 31.07.2023
https://doi.org/10.51755/turkvetj.1239991

Öz

The Milk Marketing Board (Board) was a government-supported institution that operated in England and Wales between 1933 and 1994. It played a significant role in the development of the dairy industry by implementing an effective system for milk collection, transportation, and distribution. However, it also had a monopoly structure that prevented the industry from competing internationally. In 1989, Coopers and Lybrand prepared a report that highlighted this issue, and in 1991, the minister of the time announced that the boards should be closed. The board structure was ultimately closed in 1994, with an estimated annual business volume of 2.4 billion pounds. This article aims to examine the general structure of the Board concept and to explore whether this structure would be suitable for the development of the dairy sector in Turkey.

Kaynakça

  • Aksoy Ş (2001) Geçmişten Günümüze İngiltere ve Galler Süt Pazarlama Bordu. Türkiye-Hollanda Besi ve Süt Hayvancılığı Sempozyumu, Ankara, 11-12 Haziran 2001.
  • Alcock J P (1994) A Milk Shake-up, The Proposed Demise of the Milk Marketing Boards. Joan P. Alcock, Nutrition & Food Science, No. 3, May/June 1994, pp. 5-7, MCB University Press, 0034-6659.
  • Anonim (2021) Yetiştiriciler ve birlik çalışanlarıyla yapılan görüşmelerden derlenen bilgiler.
  • Barker J (1989) Agricultural Marketing. 2nd ed., Oxford University Press, Oxford.
  • Barret CB, Emelly M (2005) Marketing Boards. Cornell University, Final version.
  • Brunstad JR, Gaasland I, Vardal E (2005) Efficiency Losses in Milk Marketing Boards – The İmportance of Exports. Erişim:[https://www.researchgate.net/publication/23954606] Erişim Tarihi : 20.07.2021
  • Demir Ayvazoğlu P, Koc A (2020) Türkiye’de Veteriner Fakülteleri’nde görev alan kadın akademisyenlerin hayvancılık sektörüne bakış açılarının değerlendirilmesi. Vet Hekim Der Derg, 91 (1), 61-69.
  • EM (2021). MİLK: The Milk Marketing Boards & the “Milk Crisis” Erişim: [https://elmbridgemuseum.org.uk/online-exhibitions/milk-the-milk-marketing-board-and-the-milk-crisis/] Erişim Tarihi : 20.07.2021.
  • Empson J (1996) The history of the Milk Marketing Board, 1933-1994: British farmer’s greatest commercial enterprise. Journal of The Royal Society of England, No: 156, s. 21-36.
  • Eur-Lex (1992) Special rights of the milk marketing boards - skimmed and semi-skimmed milk. Managed by the Publications Office. Erişim:[https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:61992CJ0040&from=EN] Erişim Tarihi: 20.07.2021.
  • Franks J (2001) Developments in milk marketing in england and wales during the 1990s. British Food Journal, MCB Universty Press, 0007-070X. 103 : 631-643
  • Giddins PJ (1974) Marketing Boards and Ministers: a study of agricultural marketing boards as political and administrative instruments. Saxon House-Lexington Books.
  • Gökdemir B (2004) PİYASA REFORMU Türk Tarımı Özelinde Tarım ve Rekabet Politikası İlişkisi. Ankara: Rekabet Kurumu.
  • McQueen D (1998) The Milk Marketing Boards in Scotland and their legacy. International Journal of Dairy Technology. 51(4), 113–119. doi:10.1111/j.1471-0307.1998.tb02514.x
  • OECD (1964) Organisation and Structure of the Milk Markets in OECD Member Countries. OECD Documentation in Agriculture and Food, No: 55.Sütaş AŞ (2007) 5 bin yıldır süt içiyoruz. Erişim: [http://www.sutas.com.tr/sayfa.php?bolum=4&altbolum=1] Erişim Tarihi: 11.03.2007.
  • Williams RE (1997) The Political Economy of the Common Market in Milk and Dairy Products in the European Union.Erişim:[http://www.fao.org/docrep/w7415e/w7415e0b.htm] Erişim Tarihi: 01.03.2007.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Veteriner Cerrahi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Hakan Murat 0000-0001-9107-1610

Erken Görünüm Tarihi 28 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Murat, H. (2023). İngiltere Süt Pazarlama Bordlarının Tarihsel Gelişimi ve Türkiye Açısından Uygulanabilirliğinin Değerlendirilmesi. Turkish Veterinary Journal, 5(1), 33-38. https://doi.org/10.51755/turkvetj.1239991